Binnen een middelgroot bedrijf kom je vaak heel veel systemen tegen die iets te maken hebben met verbeteren. Zo zul je vaak:
- een kwaliteitssysteem aantreffen (ISO of TS) welke tot doel hebben de organisatie systemen vast te leggen, te meten wat de huidige prestaties zijn en middels acties deze te verbeteren;
- Een afdeling Continuous Improvement hebben (of welke fancy naam daar dan maar aan gegeven is) die tot doel hebben verspillingen op te sporen en deze te elimineren en vooral anderen aan te sporen hetzelfde te doen;
- Dashboards vol met managementinformatie over de prestaties van allerlei processen, de doelen die daarvoor gesteld zijn en de bijbehorende acties om weer ‘back on track’ te komen;
- hele HR afdelingen die zich bezig houden met het verwerken van beoordelen van medewerkers en deze om te zetten in verbeter acties en trainingen en programma’s’;
- allerlei vormen van ideeënbussen die medewerkers moeten uitdagen verbeter ideeën aan te dragen, panels om deze te beoordelen en teams om de ideeën uit te voeren.
Allemaal ten doel beter te worden. Je vraag tje af, kan dat niet handiger en vooral efficiënter?
Ik heb wel een ideetje…
Bas van den Brink
06-5333 7892
bas@bas-procescoach.nl
www.bas-procescoach.nl