Begin with the end in mind…

Al meer dan 20 jaar hou ik me bezig met het vak “lean”. Een in de volksmond zo langzamerhand bekende term maar op zo ontzettend veel manieren uitgelegd. Ik zou liever willen zeggen dat ik me bezig hou met proces verbeteren. Maar ook dat is maar gedeeltelijk wat het is. Als ik terugkijk naar mijn eerste jaren als zelfstandige breng ik vooral mijn klanten dichter bij hun doelstellingen. Mits ze deze hebben natuurlijk. En daar zie ik grote uitdagingen. Veel bedrijven, vooral in de opstart fase of in ieder geval in een fase van grote ontwikkeling hebben een prima beeld van het product of de dienst die ze willen maken of leveren, maar over een lange termijn doelstelling hebben ze zich nog nooit druk gemaakt. Eigenlijk ook wel logisch, want vooral een jonge start-up heeft nog zoveel risico en de kans dat het bedrijf helemaal niet tot wasdom komt, is best groot. Zou je zeggen.

Maar dat is wat mij betreft het paard achter de wagen spannen. Als je geen doelen hebt, geen duidelijke plannen voor de toekomst, geen visie en/of missie, weet je ook niet goed waarop je beslissingen moet baseren. Je kijkt vooral naar wat er vandaag op je pad komt en vergeet daarbij te kijken wat je morgen op je pad wilt hebben. In no time ben je druk met zaken die je bent tegen gekomen maar je kunt, door gebrek aan visie, geen keuzes maken in wat je wel en vooral niet moet doen. En dan komt het moment dat je ergens staat waar je helemaal niet wilt zijn. Oeps, te laat…

Ik zeg: begin met het einde voor ogen. Eigenlijk zijn dat de woorden van Steven Covey, maar die gebruik ik graag. Waar wil je zijn over 1-3-5-10 jaar. En wat moet je vandaag doen om daar te komen. En morgen, en volgende maand, enzovoort. Het helpt jou om keuzes te maken. En niet alleen jou, maar alle mensen binnen je bedrijf.

Neem het voorbeeld van Consolidated. Die bouwden aan het begin van WO2 ongeveer één B24 liberator (bommenwerper) per week. Dat werden er in de loop van de jaren 5 maar hopeloos te weinig om de squadrons weer aan te vullen die grote verliezen leden in Europa. Ford bezocht de fabriek in de persoon van Charles Sorensen en die beweerde dat hij een fabriek kon bouwen dat één vliegtuig per uur kon leveren. Natuurlijk ging dat niet vanzelf, er waren grote hindernissen, maar na twee jaar bouwden de Amerikanen in hun nieuwe Willow Run fabriek elke 60 minuten een B24. Doordat alle afdelingen, alle lagen en iedereen die daar werkte wist wat het doel was, kon ieder doen wat nodig was om daar te komen. De afdeling Motoren wist uiteindelijk elke 15 minuten een complete motor samen te stellen (met vier motoren per vliegtuig precies genoeg). De afdeling verantwoordelijk voor de vleugels leverde elk uur één linker en één rechter vleugel op. De afdeling HR moest ervoor zorgen dat er voldoende mensen beschikbaar waren voor al deze afdelingen (42.000 mensen, vooral vrouwen) en zelfs de aanvoerwegen moesten breed genoeg zijn om voldoende vrachtwagens voor materialen en auto’s van personeel aan te kunnen. Iedereen wist wat ie te doen stond.

En dat geld ook voor jouw bedrijf. Precies zo, en niet “ja, maar wij hebben een heel ingewikkeld product/dienst want… [vul maar in]”. Creëer een doel, deel deze met je mensen en doe vervolgens alles wat nodig is dit doel te halen. Zo simpel is het.

Succes!