Vijf fatale managementziektes die continu verbeteren in de weg staan

De Amerikaanse statisticus William Edwards Deming formuleerde zeven ‘deadly diseases’ die een organisatie danig in de weg staan wanneer ze hun processen willen verbeteren. Vijf daarvan zorgen ervoor dat een organisatie zich op een doodlopende weg bevindt als het gaat om bedrijfscontinuïteit, hoe verbeteringsgezind de medewerkers ook zijn. Waar ik het over heb? Over deze valkuilen. Herken jij ze?

  1. Lack of Constancy of Purpose

Een open deur die nog altijd wordt ingetrapt: zorg voor een doel. Is er geen doel, dan is elke minuut inspanning weggegooid geld. Organisaties zonder doel kenmerken zich door continu brandjes te blussen. Voorkom dit door als manager doelen te benoemen. Dat is je verantwoordelijkheid. Net zoals het aan jou is om alle data aan iedereen binnen de organisatie te verstrekken om met verbeteringen aan de slag te gaan.

  1. Short termism

Met ‘short termism’ kun je je bonus halen. Of je cijfers er mooier uit laten zien. Maar continuïteit voor je bedrijf en medewerkers realiseer je er niet mee. Kijk dus naar de lange termijn en ga niet voor het snelle resultaat. Op de lange duur gaat je dat namelijk niet helpen om je bedrijf te laten floreren.

  1. Evaluation of Performance, Merit Rating or Annual Review

Mensen motiveren met bonusstructuren en winstuitkeringen? Medewerkers als ‘matig’, ‘goed’ en ‘uitzonderlijk’ beoordelen? Het gebeurt nog veel in het bedrijfsleven, terwijl dit bij uitstek methoden zijn die je kunt manipuleren. Ze zeggen dus niets over je kwaliteit en over je potentie om op de lange termijn te overleven. Beter evalueer je door te bepalen waar de talenten van je medewerkers zitten en waar extra scholing nodig is.

  1. Job hopping

Veel verandering van management is dodelijk voor een onderneming. Elke nieuwe leider zet weer een hoop veranderingen in gang, casht de bijbehorende kortetermijndoelstellingen en is verdwenen voordat de langetermijngevolgen van zijn/haar daden zichtbaar worden.

  1. Management by the numbers

Cijfers zijn belangrijk, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar met cijfers alleen kun je een bedrijf niet sturen. Die zeggen namelijk alleen iets over het verleden, niets over het nu, laat staan over de toekomst. Gebruik cijfers om aan te tonen dat je op de goede weg zit of dat variaties te groot zijn. Neem acties om de variatie te verkleinen en daarmee het proces continu te verbeteren.

De zesde en zevende valkuil omvatten vanuit Demings Amerikaanse perspectief de ziektekosten en de juridische kosten waar Amerikaanse consumenten voor opdraaien. In de afgelopen jaren zijn die zeer bepalend gebleken bij de concurrentiepositie en het voortbestaan van veel bedrijven.

Wil jij continu verbeteren? Ik help je graag.

 Bas van den Brink
Bas.Procescoach
bas@bas-procescoach.nl
06-53337892