Procesverbetering: daag jezelf uit

Organisaties die processen verbeteren gaan vol voor verbetering. Ze mikken op ‘tien procent verbetering!’ Of ambiëren grote stappen als ‘We gaan het twintig procent beter doen!’ Prima, althans, als je zeer regelmatig, bijvoorbeeld maandelijks, je resultaten monitort én acteert op de bevindingen. Dán ontstaat er een ‘flow’ richting effectieve verbetering. Maar vaak raakt de sleet erin. Dan zijn de doelen wel ambitieus maar verliezen betrokkenen de percentages én het enthousiasme uit het oog, bijvoorbeeld omdat er niet periodiek gemeten wordt.

 Verras jezelf

Wil je verbeteren, stel jezelf dan een uitdagend doel dat tot de verbeelding spreekt. Bijvoorbeeld: ‘ik ga het twee keer beter doen’. Je zult er versteld van staan hoe ver je dan komt. Ik vergelijk het altijd maar met het vouwen van een t-shirt. Ik kan dat, op mijn manier, in acht seconden. Als ik er heel bedreven in zou worden, kan ik het misschien in zes seconden. Maar ik wil het nóg sneller kunnen, namelijk in de helft van de tijd: vier seconden. Dan is mijn bedrevenheid niet genoeg. Dan zal ik een totaal andere manier moeten vinden.

 ‘Dat lukt nóóit!’

Een andere manier opperen om grootse resultaten te boeken, is vaak het moment dat medewerkers roepen: ‘Ja, maar dat kan nooit!’ Onderstaand filmpje laat zien: het kan wél.

Optimalisaties omarmen

Nieuwe manieren van werken werpen pas vruchten af als medewerkers ze omarmen. In het geval van het ‘t-shirt vouwen’ heeft de productiemanager, verantwoordelijk voor het verbeteren van de t-shirt-lijn, een belangrijke rol in het aanjagen van de verbetering. Maar het zijn de productiemedewerkers die de daadwerkelijke resultaten boeken, omdat ze van hun leidinggevende de uitdaging hebben gekregen het vouwen twee keer sneller te doen.

 Hulp nodig met het twee keer beter krijgen van jouw proces? Ik help je graag!

Bas van den Brink

Bas.Procescoach
bas@bas-procescoach.nl

06-53337892