De definitie van een probleem lost een hoop problemen op

Als proces verbeteraar ben je natuurlijk altijd op zoek naar problemen. Maar daar zijn een paar problemen mee. Want wat is nou echt de definitie van een probleem? Volgens de Van Dale is een probleem een ‘moeilijkheid’ of een ‘op te lossen vraagstuk’. Daar heb ik een beetje moeite mee eerlijk gezegd. Want hoe weet je nu welk vraagstuk je moet oplossen? En is ‘moeilijk’ ook echt meteen een probleem?

 Hang ‘waarde’ aan je situatie

Ik hanteer als definitie voor een probleem simpelweg: het verschil tussen de gewenste en de huidige situatie. Daarmee vang je heel veel zaken in één keer af. Dat verschil wordt zichtbaar als je je gewenste situatie én de huidige situatie gewoon eens beschrijft. Belangrijk: die beschrijvingen mogen geen mening bevatten. Ze moeten een feitelijke beschrijving zijn en uitgedrukt in een eenheid, als een waarde. Dat is de enige manier om de omvang van het probleem weer te geven.

 Pas de definitie eens toe

Stel, de kostprijs van je product is te hoog om te kunnen concurreren. Dat is best een ingewikkeld probleem, toch? Maar laten we de definitie eens toepassen:

  • Wat is de gewenste situatie?

Daarvoor moet je op zijn minst een beeld zien te krijgen van de marktprijs, de concurrentie en hoe daar de kostprijs is opgebouwd.

  • Wat is de huidige situatie?

Hier breng je in kaart hoe jouw kostprijs is opgebouwd, wat de verkoopprijs is en wat de winstbijdrage.

Met deze twee ingrediënten bepaal je het verschil tussen de huidige en de gewenste situatie. Nu wordt het allemaal een stuk overzichtelijker. Het probleem (= het verschil) kan bijvoorbeeld 2 euro bedragen. Of 2000 euro. In ieder geval weet je hoeveel je moet verbeteren. Wellicht vind je een oplossing in het verbeteren van je arbeidscomponent. Daarin zitten veel mogelijkheden, mits je een goed uurtarief kent.

 Doe er je voordeel mee

Ben je momenteel een probleem aan het oplossen? Kijk eens of je bovenstaande definitie kunt toepassen en doe er je voordeel mee. Succes!

 

Bas van den Brink

Bas.Procescoach
bas@bas-procescoach.nl

06-53337892